Jakie narty cz I?

To niewątpliwie najczęściej zadawane pytanie przez początkujących, czy średnio zaawansowanych narciarzy. Jakie narty kupić/wypożyczyć?

  • Zupełnie początkujący (pierwsze dni na nartach)

Jak twierdził zmarły w wieku 78 lat (maj 2024) Weems Westfeldt, zawodowy instruktor i dyrektor operacyjny w ośrodkach narciarskich w Aspen (Kolorado) – zanim nie zakończysz etapu zupełnie początkującego, lub nie spędzisz na stoku przynajmniej 14 dni ( w zależności od tego co nastąpi później), wypożyczaj narty nie krótsze niż 110 cm (chyba że ważysz mniej niż 40 kg) i nie dłuższe aniżeli 140 cm (chyba że ważysz powyżej 110 kg). Taka narta zapewni Ci na początku wiele korzyści. Spójrzmy realnie, te pierwsze dni, to etap oswajania się z dwiema deskami przypiętymi do Twoich nóg, w nowym dla ciebie środowisku.

Skoro te zupełne początki są za Tobą, postarajmy się uprościć ten temat i nie demonizować. Wybór nart jest bowiem podobny do zakupu sztućców, samochodu, czy…pralki. Kupujemy, używamy takich, jakie są najlepsze do naszych najczęstszych zastosowań. O to podstawowe kryteria wyboru:

  • Teren/warunki użytkowania – szerokość nart
  • Promień skrętu nart
  • Poziom zaawansowania – sztywność/elastyczność nart.
  • Długość nart
Szerokość nart.

Pamiętajmy, obecnie produkowane narty, są mniej lub bardziej taliowane. Oznacza to, iż mają szersze dzioby (przód) i piętki (tył), a węższą środkową część ( odcinek pod wiązaniem narciarskim, gdzie wpinamy buty). W opisie nart, tak wygląda przykładowy wymiar taliowania 120/66/98.

Najwęższe są narty sportowe. Tyczy, to nart używanych w zawodach na poziomie profesjonalnym, amatorskim, ale i jazdy rekreacyjnej, a więc desek komórkowych (produkowanych w tzw. komórkach/działach sportowych danych firm), oraz tzw. nart sklepowych. Jest to 65-68 mm, takie narty łatwiej zakrawędziować i utrzymać na krawędzi, niż szersze. Świetnie sprawdzają się na twardych i dobrze przygotowanych trasach. Z tych samych powodów są najlepszym wyborem, do nauki prawidłowej techniki jazdy.

Narty do jazdy w świeżym, czy luźnym śniegu (głównie poza trasami), są szerokie pod butem. Są to wartości nawet 120-130 mm, gdyż w takich warunkach ta cecha jest korzystna.

W warunkach pośrednich/mieszanych, z którymi możemy mieć do czynienia na przygotowanych trasach w późniejszej części dnia, lub rano po nocnym opadzie śniegu, dobrym wyborem są narty o szerokości od 75 do 90mm.

Podsumowując: do nauki poprawnej techniki rekomenduje się narty o szerokości do 75 mm. Osobom, dla których aspekt doskonalenia techniki już nie jest istotny i nie przeszkadza im zwiększona trudność wprowadzenia nart na krawędzie, jeżdżą po trasach, ale często w gorszych warunkach śniegowych, mogą odpowiadać narty o szerokości 75-90 mm. Zaś osoby preferujące jazdę poza trasową, czy na trasie po świeżym opadzie, skorzystają z nart 80-100 mm. Wszyscy, którzy na trasach jeżdżą tylko, gdy nie mają innego wyjścia, mogą preferować narty od 100 mm na odcinku pod butem.

Promień nart (Radius).

To kolejny parametr podawany na nartach (np. R13). Im mniejszy promień narty, tym bardziej zwinna jest narta, ale mniej stabilna przy większych prędkościach.

Ważna uwaga! Promień nart, jest bardzo często błędnie określany jako „Promień skrętu”, to nieprawda!!! to tylko promień hipotetycznego okręgu, jaki utworzyłaby krzywizna (taliowanie) narty położonej na płasko.

Przyjmujemy, iż narty o promieniu 11-13 metrów, są nartami do krótkich skrętów (w sporcie SL, od słowa slalom), promień wynoszący 15-16 metrów to tzw. hybrydy (Cross Turn), najlepsze do średnich skrętów i narty o promieniu 19 i więcej (GS, slalom gigant), przeznaczone do jazdy długimi skrętami. Ten podział, jest na tyle płynny, iż dla sportowca narta o długim promieniu, to ta R30 metrów (specyfikacja FIS World Cup), a dla przeciętnego amatora może być to już R18.

Zdaniem wielu instruktorów, większość narciarzy powinna używać do jazdy rekreacyjnej, nart z promieniem w zakresie 12-16 metrów. Nawet jeśli opanujesz bowiem dobrze technikę jazdy na krawędziach (skręt cięty, carving), jazda na nartach o dłuższym promieniu, wymaga do wydajnej jazdy większych prędkości i przestrzeni. Co najzwyczajniej na często zatłoczonych trasach, podwyższa ryzyko.

W tym miejscu musimy zwrócić uwagę – Reaktywność/zwinność nart, to nie sam promień, ale również ich sztywność poprzeczna! Narty o małym promieniu, ale niskiej sztywności poprzecznej, reagują wolniej i są mniej stabilne, aniżeli te o nawet nieco większym promieniu, ale sztywniejsze poprzecznie. Dlatego jednym z poważniejszych wyzwań dla producentów, jest stworzenie nart o wysokiej sztywności poprzecznej, ale odpowiednio elastycznych wzdłużnie, zwłaszcza dla nart o krótkim promieniu.

Podobne wpisy